Jak psát obsah pro weby, lidi i vyhledávače

Nad tímto článkem jsem přemýšlel zhruba tři měsíce. Ale bylo horko. Navíc téma psaní je poměrně obsáhlé. Může se vztahovat na žurnalistiku, copywriting, product design nebo třeba SEO (optimalizace pro vyhledávače). Pokud se však bavíme o marketingu, bude vás pravděpodobně nejvíce zajímat webový copywriting a právě SEO. Jdeme na to!

 

"Pište pro lidi, ne pro vyhledávače"

Tato poučka je k dohledání téměř všude. A není to tak úplně pravda. Pokud píšete pro lidi jejich jazykem, můžete být populární, ale ne tak úspěšní na vyhledávačích. Vysvětlím proč. Průměrnému člověku není potřeba vysvětlovat, že tráva je zelená. Vyhledávač je však lehce retardovaný uživatel, kterému musíte i tuto základní informaci poskytnout. Když to neuděláte vy, udělá to konkurence. Konkurence pak poskytuje komplexnější informaci, která je dokonce obsáhlejší. Proto pak může získat lepší umístění ve vyhledávačích, i když čtenář se cítí jako při čtení slabikáře nebo učebnice prvouky.

Jenže vyhledávač dnes neplní funkci nalezení nejlepšího stylistického výkonu a odhalení nejvtipnějších zákoutí internetu. Vyhledávač, jako je třeba Google, dnes stojí před poměrně nelehkým úkolem, a to je rozřazení miliard stránek podle nějaké logiky. Představte si jej jako knihovnu, kde je umístěn každý štěk. Jak vybrat 10 nejlepších tématických článků, když je jich několik miliard? Čí tráva je zelenější?

 

Pokusy v akademické obci

Můj klient mě požádal, jestli bych jej dostal na přední pozice na Google s tématem, které má nejraději, jeho firmu baví nejvíce a zároveň o tom i přednáší na univerzitě. Odpověděl jsem mu, že to nebude problém, ale vím o tématu houby. Tak jsem začal s výzkumem. Prohledal jsem internet, česky i anglicky, dal jsem dohromady veškeré nabyté poznatky a nakonec jsem napsal prvotní obsah. Po nějaké době jsme získali sedmou pozici.

Podotýkám, že technické náležitosti webu jsme měli vyřešené, navíc tento článek pojednává pouze o textech.

Sedmá pozice byla pro klienta dobrá, ale pro mě ne. Nestačilo mi to. Ale na rovinu, víc informací jsem z internetu nevymáčkl. Ať jsem dělal co jsem dělal, více než na stránku povídání to nedalo. Navrhl jsem, jestli bych se mohl účastnit jeho přednášek o daném tématu na univerzitě. Navrhl mi, že o tom pořádá konferenci, kde budou špičky z oboru, akademici a zástupci předních realizačních firem.

 

Takže zpátky do školy

Vyrazil jsem na konferenci s velkým nadšením. Čekalo mě celkem pět přednášek, každá měla 45 minut. Doslova jsem hltal každé slovo a zapisoval to, co jsem stihl. Odešel jsem s materiálem na deset stránek, k tomu jsem měl různé obrázky, náčrtky a schémata.

Zpracovával jsem materiály následující den, protože informace je potřeba prezentovat srozumitelně a proto je potřeba je nechat uležet. To je jak s nakládaným hermelínem. Původní téma mi však nakynulo na další čtyři a já se s tím musel utkat tak, aby to lidé na internetu chtěli číst, aby to mělo hlavu a patu a aby to fungovalo i pro vyhledávače.

 

A co z toho vzniklo?

Napsal jsem unikátní, informačně na internetu nejrozsáhlejší a zároveň celkem srozumitelný text, který byl doplněn nákresy, fotografiemi a schématy. V podstatě jsem zahrnul od každého relevantního podtématu trochu a z hlavního tématu to důležité. Nakonec to včetně obrázků vydalo za tři stránky.

Vznikl článek, který popisuje celou problematiku tak široce, že lepší odpovědi na internetu nenaleznete. A jakmile se někdo z profesorů rozhodne, že to napíše lépe, možná mě předběhne, pokud bude mít v pořádku technickou stránku svého webu. V současnosti jsme první a ještě tomu tak dlouho bude.

Mimochodem, nějaká zákaznice dokonce napsala mému klientovi, že je vidět, že má letité zkušenosti (což má), protože má na webu opravdu odborný text, kde se všechno dozvěděla a chce si to objednat. No jako radost jsem měl, o to víc jsem se zasmál! :-)

 

Co je tedy pro weby důležité?

Obsah na web umisťujeme za nějakým účelem. Zákazník chtěl obsadit pozice na Google a přilákat tak nové klienty. A já píšu tohle, protože chci ušetřit čas tím, že nebudu každému vysvětlovat, proč musím napsat něco lepšího, než že jsou “mladá, flexibilní firma s tahem na branku a plnou igelitkou kravin”.

Důležité je totiž dnes poskytnout relevantní, zároveň komplexní informaci, která se dá číst, nebo vás dokonce bude bavit číst. Musíte poskytnout lidem odpověď na otázku, nabídnout řešení a neunudit čtenáře k smrti. A někdy to není prdel. Třeba napsat o CNC frézách je zábavné jako dloubání se tupým nožem do kolena. Také je důležité poskytnout co nejvíce tématických informací na jednom místě. Jestli někdo napíše, že tráva je zelená, další člověk napíše, že tráva roste v hlíně, máte vyhráno. Protože tráva je zelená a roste v hlíně, pokud má dostatek vláhy. A když koupíte semínka od nás, budou vám na zahradu lítat nádherní motýli. Vidíte?

 

A jak tedy psát, když mám hotový výzkum?

Pište tak, aby se to dalo číst. Také si sami text přečtěte nahlas. A dejte jej přečíst i kamarádům. A dodržujte něco, čemu se říká "obrácená pyramida". To znamená, že na začátku napište to nejdůležitější - nadpis a nějaký perex. Pak pište strukturovaný text, který má jednotlivé oddíly. Popište hlavní téma, co to je, jak to funguje, k čemu je to dobré. Dále přidejte třeba historii, vývoj. Doplňte to zajímavostmi a přidejte pár tipů. Nezapomeňte občas čtenáře vyzvat k akci. Také můžete některou informaci lehce připomenout v různých fázích textu. Tím získáte komplexní a kvalitní obsah, který bude nejen lepší pro čtenáře, ale také oblíbenější vyhledávačem.

Kovářova kobyla chodí bosa. Vy však nezapomeňte do obsahu zakomponovat i obrázky. A nezapomeňte na popisky! A relevantní názvy souborů! Ale tohle není článek o SEO, takže jedeme dál.

 

Co si z toho můžete odnést?

Uvědomte si, že napsat dobře o tématu vyžaduje předchozí výzkum, dovednost psát srozumitelně a nějaké povědomí o fungování vyhledávačů. Když píšu stránku několik hodin, právě tohle se děje. Zkoumám problematiku, zkoumám konkurenci a dbám na pravidla fungování vyhledávačů. Napsat čtivý nebo vtipný text se nepodaří každému každý den. Někdo má pero vybroušenější, někdo trefí téma lépe. Obecně však platí, že jestli chcete psát, musíte se zkrátka vypsat. A jestli chcete mít dobré a efektivní texty na webu, etiketě nebo billboardu, nechte si je napsat. Ty výsledky za to stojí.

A jak postupujete při tvorbě obsahu vy? Napsal jsem to blbě? Napište mi, jsem rád za každý podnět!

 

Číst další článek