Jak optimalizovat web pro vyhledávače
Teď když máme všechny podklady, můžeme se pustit do úpravy webu tak, aby to přineslo ovoce. SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je disciplína, u které si však musíte stanovit nějaký cíl a hlavně pracovat systematicky. V tomto článku se podíváme na to, co můžete udělat pro svůj web.
Předpokládám, že v tomto bodě jste již četli minulé články:
Jak vyhledávač vidí webovou stránku
K čemu je analýza klíčových slov a jak na to
Jak psát obsah pro weby, lidi i vyhledávače
1. Určíme cíl optimalizace
Když shrneme dosavadní stav, měli bychom mít v nějaké formě zpracovanou analýzu klíčových slov. Výrazy, které mají zajímavou hledanost (a jim příbuzné), očistíme o ty, které pro váš business nejsou vhodné. Například proto, že danou problematiku návštěvníkovi nijak stejně nepomůžete řešit, protože dané téma je mimo vaši působnost.
Vezmu-li v potaz klíčové slovo "houba", zjistím, že jej průměrně měsíčně hledá 1000 lidí. To je zajímavé číslo, proto bych určitě rád na webu stránku o houbě měl. Určitě to nebudu publikovat na web jako SEO konzultant, ale pokud jsem nadšený mykolog, je houba jasnou volbou pro obohacení blogu nebo stránek.
Marketing Miner mi dále nabízí příbuzné a podobné výrazy:
- Chytrá houba - hledanost 1830
- Tibetská houba - hledanost 1820
- Liška houba - hledanost 660
- Klouzek houba - hledanost 170
V tuto chvíli záleží na tom, co opravdu dělám. Pokud jsem mykolog, budu stránku "houba" rozšiřovat o výrazy či podstránky, jako je "liška houba" a "klouzek houba". Pokud jsem prodejce kosmetiky nebo nějakých léčiv, půjdu po výrazech "chytrá houba" a "tibetská houba".
Je vcelku logické, že různé zaměření webu bude mít odlišnou hledanost, tím pádem i návštěvnost a v konečném důsledku zisk. Pokud prodáváte rohlík za 3 Kč, musíte jich prodat stovky denně. Pokud prodáváte předmět za 100 000 Kč, bude vám stačit třeba 1 prodej týdně.
V tuto chvíli máme již jasno - jsme nadšení mykologové. Proto se můžeme podívat na aktuální stav našeho webu.
2. Mám vstupní stránky?
Vstupní stránkou se rozumí ta, na kterou vede vyhledávač po zadání dotazu přímo ze SERP, a také zobrazuje její meta titulek, popisek a URL adresu. V tuto chvíli ještě neřešíme pozice, protože vstupní stránky díky různým nástrojům odhalíme i ze zadních pozic ve vyhledávání a můžeme tak odvodit, kterou stránku vyhledávač přiřadil ke konkrétnímu tématu.
Jako mykolog řeším v tuto chvíli tři výrazy - houba, liška houba a klouzek houba. A mám několik možností, jak s tím naložím. První varianta je, že to všechno umístím na stránku, která má url "houba". Pokud bude obsah lepší než u konkurentů, budu na klíčová slova vidět ve vyhledávání na předních pozicích.
Pravděpodobnost, že uspěji se třemi silnými tématy na jedné stránce je však malá. Určitě se našel někdo mazanější, kdo každou houbu vypsal na samostatnou stránku. To s sebou nese potřebu vytvořit více obsahu. A je to pracnější. Ale konkrétně v tomto případě to budeme muset udělat. Schválně se podívejte na Google, na zkoumaná klíčová slova. Je tam klouzek houba? Je. A hned v několika variantách. Nalezneme recepty, Wikipedii a atlasy hub.
My půjdeme cestou, kdy každému výrazu vytvoříme samostatnou vstupní stránku a můžeme je ještě kaskádově uspořádat. Takže stránka "houba" bude mít podstránky "klouzek" a "liška". Vytvořením samostatné stránky se nerozumí jí jen fyzicky mít, ale také naplnit hodnotným obsahem, který bude unikátní a lepší než konkurence.
3. Vytvoříme nebo rozšíříme a doplníme obsah
Tento krok je snadno pochopitelný. Musíme zkrátka napsat hodnotnější obsah na výrazy houba, liška houba a klouzek houba, než mají stránky, které nalezneme na TOP 10 pozicích v Google SERP. Pokud neumíte tvořit obsah, najměte si copywritera. Pokud přemýšlíte, o co se dá obsah ještě rozšířit, vždy přemýšlejte, co řeší váš návštěvník. Pokud jsme mykologové, budeme se zaměřovat na biologické aspekty hub a budeme se snažit zveřejnit veškeré poznatky, které o nich máme.
Pokud to není proti vašemu přesvědčení a jako mykolog houby jíte, můžete klidně přidat i recepty. Ono to má logiku. Nejprve se dozvím, jak houba žije, jak jí poznám a k čemu se užívá. No a když jí v lese najdu, tak jí budu chtít sníst. To znamená, že web s obsahem na obě témata pomůže začínajícímu houbaři i kulináři. A to už je hodnotný obsah.
Příklad: Skvělý obsah je přínosný a uvádí všechny relevantní informace, jako třeba článek o novinkách v zákoně o realitním zprostředkování.
4. Doplníme meta tagy
Jak psát meta tagy jsem psal jednou pro 7 nápadů (odkaz na článek zde) a pak více detailně na blog aplikace SEMOR. Při větším množství stránek lze zvolit nějakou chytrou automatizaci tvorby meta title, meta description však musíte napsat, nebo nepsat vůbec. Ale to se dozvíte v obou článcích.
Častou chybou je, že titulkům nikdo nevěnuje moc pozornosti. Proto je v nich občas guláš, občas si navzájem konkurují (ano, stránky na vašem webu můžou konkurovat samy sobě) a občas nemají šťávu, takže uživatelé klikají stejně na vaši konkurenci.
5. Odhalení a odstranění duplicit
Duplicitní může být více věcí. Často se setkávám s tím, že jsou vygenenerované duplicitní titulky. Pokud je titulek všude stejný, vyhledávač ani uživatel neví, která z těch stránek je ta kýžená. Vyhledávač si to nakonec nějak přebere, ale zbytečně si snížíte hodnocení (ranking) a dostanete se na nižší příčku SERP. Tento jev se nazývá kanibalizující titulek, kdy dvě či více vašich stránek nabízí odpověď na stejnou otázku. Vyhledávač pak vybere tu lepší, ale v součtu mají obě stránky nižší ranking, než jedna správně vytvořená.
Dalším problémem je duplicitní obsah. Pokud obsah kopírujete, můžete se s pozicemi v organickém vyhledávání prakticky rovnou rozloučit. Nahoře bude vždy originální obsah. Často se však stává, že na webech máte podobný obsah, který si konkuruje. To je potřeba eliminovat. Nejprve si musíte ujasnit, k čemu každá stránka je. Jestli k tomu koresponduje titulek a klíčová slova, na která optimalizujete.
Mám-li dvě stránky na téma "Houba liška" a "Recepty z hub lišek", je jasné, že budou mít jiný název, titulek i obsah. Pokud se témata prolínají, vyřešte to interním odkazem. Pokud mě tedy při vaření bude zajímat osud výtrusnic, pravděpodobně půjdu rád hypertextovým odkazem na stránku, která bude pojednávat o lišce z biologického hlediska. Pokud jsem zase přišel zkoumat rozmnožování lišek, až na ně dostanu chuť, je dobré mi ten recept také nabídnout.
Jak správně zapsat interní odkazy zjistíte v článku o robotech.
6. Nastavení měření a vyhodnocení
Někdy dostávám absurdní nabídky na spolupráci, kdy majitel webu chce odměňovat konzultanta ze zisku. Jednou jsem to zkusil a když jsem byl u cíle, přišel majitel nadšeně se zprávou, že se v noci nudil a promazal kategorie a přeuspořádal web podle sebe. No a tím naše spolupráce skončila, protože veškerá moje práce byla smazaná. A na tenhle model seriózní konzultant nepřistoupí hned z několika dalších důvodů:
- Pokud s webem pracuje (edituje jej) někdo další, může mi kazit práci (viz moje zkušenost)
- Zisk z organického vyhledávání se nedá přesně měřit (objednávky přes telefon, atp.)
- Zisk z optimalizace může plynou krátkodobě (konkurence se začne snažit) nebo dlouhodobě (konkurence spí), ani jedno konzultant neovlivní
Základem je napojení Google Analytics na web. Jako další nástroj je nutná Google Search Console. A k tomu nějaký nástroj na měření pozic ve vyhledávání na určitá klíčová slova (Collabim, Marketing Miner, SEMOR, atp.). Dále budete chtít sledovat konverze (objednávky, zadání newsletteru, vyplnění formuláře), obraty, zisk, nákladovost.
Práce v oblasti SEO nemusí přinést užitek hned. Minimálně představa, že dnes něco uděláme a hned zítra budeme sklízet ovoce je lichá, Existují určité prodlevy, než vyhledávač vaší stránku opět navštíví, jestli obsah vyhodnotí jako dobrý, jestli jste na něco nezapomněli, nebo jestli se něco nedalo třeba pro uživatele udělat lépe. I proto je SEO kontinuální proces.
V dalším článku se zaměříme na indexování stránky vyhledávačem a jak tomu pomoci.