Jak fungují vyhledávače

Internetové vyhledávání je každodenní činností miliard lidí. Vyhledávač je užitečný pomocník a skvělá služba. Jednoduše zadáte svůj dotaz a obratem získáte nejlepší výsledky. Vyhledávání je dnes součástí našich životů a pojem "Googlovat" se stal běžným výrazem v řeči.

Právě Google je ve světovém měřítku nejůspěšnějším vyhledávačem. V České republice se prosadil také Seznam, který má podíl ve vyhledávání aktuálně okolo 30 %. V Rusku napřiklad funguje také Yandex, který si těsně drží nadpoloviční většinu uživatelů, aktuálně okolo 50,28 %.

 

Detail vyhledávání na Google

Detail vyhledávání na Google

 

Historické souvislosti webu a vyhledávání

World wide web je světu známý 30 let. Na začátku se jednalo o projekt, který měl za cíl usnadnit orientaci v informacích. Tato platforma přivedla zásadní prvek, a to je hypertextový odkaz. Ten umožňí uživateli rychlý přesun na jiné téma, detail nebo stránku. Původně tento projekt měl sloužit pouze akademické obci, zejména pro shromažďování, třídění a orientaci v informacích. Dnes je masově využívaný a nabízí mnoho funkcí.

S přibývajícím počtem webových stránek začala růst potřeba obsah třídit. Protože pokud jste neznali správnou adresu, neměli jste jak k obsahu přijít. Projektů hypertextového vyhledávání bylo více, ale největší světový podíl nakonec získal Google a stal se úspěšným. Ostatní autoři svojí snahu buď vzdali, nebo se jim podařilo uspět alespoň lokálně, jako je tomu třeba u nás.

Vyhledávač Seznam má na českém trhu vysoký podíl zejména kvůli svému pozitivnímu vlivu na uživatele v době, kdy u nás byl internet výsadou profesionálů z IT a nadšenců. Seznam navíc poskytoval uživatelům další služby, jako je e-mailová schránka, zpravodajství a třeba televizní program. Google existoval dříve, ale nebyl v češtině. Proto si lidé Seznam oblíbili a skalní přívrženci jej používají doposud. Mnoho lidí si Seznam představuje jako vstupní stránku na internet, což není pravda, ale to už asi víte.

Na českém trhu se odehrála bitva o dominantní postavení zejména mezi Centrum.cz a právě Seznamem, která přinesla některé kultovní reklamy. V té době se největší boj vedl o e-mailové schránky, protože jedině tak se dalo zajistit, že uživatel bude server pravidelně navštěvovat.

 

Jak funguje vyhledávač

Vyhledávač má svůj index, do kterého zahrnuje veškerý obsah. Představte si index jako obrovskou knihovnu, která zahrnuje všechny informace, které kdy na internetu byly. Obsahuje stránky, články, obrázky, odkazy a videa. Zkrátka vše, co je nositelem obsahu.

A samotný vyhledávač si můžete představit jako knihovnici, která má superschopnosti:

- Dobrý den, potřeboval bych nějaký návod, jak připravit lososa.

- Ulička 174 B, oddělení vaření, sekce ryby, doporučuji knihu od Vojty Horáka, která obsahuje kompletní a ucelený seznam všech známých a chutných receptů.

A pak se vydáte do oddělení vaření, kde naleznete třeba 500 000 kuchařek od různých autorů. Vy si však primárně vyberete právě sekci ryb, protože to jste hledali. A navíc vám to paní knihovnice naservírovala i s podnosem, to celé během několika milisekund.

Vyhledávač má jediný cíl. Chce uživateli přinést nejlepší možnou odpověď na konkrétní dotaz. Hodnotí, jestli web obsahuje danou informaci, jak kvalitní ta informace je a zároveň sleduje, jestli ta informace je užitečná. To znamená, že populární návod na lososa v marinádě má v konečném důsledku větší váhu, než recept, který lidem tolik nechutnal.

Důležité pojmy: index

 

Jak vyhledávač získává data

Každý vyhledávač má svůj web crawler, což je v podstatě robotický čtenář, který prochází weby, čte obsah a pak jej zaznamenává do indexu. Tento robot se dostane na stránku několika způsoby. Nejčastěji na stránku odkazuje jiná stránka webu, tento odkaz je pak označován jako interní. Crawler vidí odkaz a navštíví jej. Díky tomu se dozví o novém obsahu. Pokud máte na webu skvělý obsah, je pravděpodobné, že na něj někdo bude odkazovat ze svého webu. Takový odkaz se označuje jako externí, a také umožní vstup crawleru na váš web.

Stránku můžeme robotovi také nabídnout manuálně, pomocí nástrojů, které jednotlivé vyhledávače nabízejí. Pro Seznam je to "Seznam Webmaster" a pro Google je to "Google Search Console". Dalším způsobem je zápis stránky v sitemap, což je v podstatě mapa stránek, které na webu jsou. Nejčastěji se takový soubor jmenuje sitemap.xml a je umístěn v adresáři webu jako fyzický soubor.

Crawler tedy přečte web a jeho obsah zahrne do indexu vyhledávače. Vyhledávač pak na daný dotaz uživateli nabídne takové webové stránky, které se konkrétním dotazem zaobírají. Uživatel si pak může vybrat, který odkaz navštíví, může také postupně navštívit všechny.

Důležité pojmy: crawler, sitemap

 

Jak vyhledávač vyhodnocuje obsah stránky

Přesné informace o algoritmech nejsou známé. Známe však jejich hodnotící faktory, kterých je například u Google přes 260. S rozvojem World wide webu, který dříve fungoval pouze pro vyhledávání konkrétních výrazů na stránce, se rozvinuly i služby, které jsou pomocí World wide webu distribuovány k uživatelům. Obecně tedy platí, že vyhledávač dnes nabízí takový obsah, který vyhodnotí pro uživatele jako nejpřínosnější.

Výsledkem vyhledávání může být ucelená informace, konkrétní odpověď na otázku, tématický blog nebo třeba právě služba, která umožní například objednat produkt. Vyhledávač na různé dotazy vrací různé výsledky. Každý dotaz obsahuje slova, která jej definují. Jsou pro vyhledávání klíčová. Proto se jim říká klíčová slova.

Pokud do vyhledávače zadáte dotaz "výměna oleje", dostanete jiný set odpovědí než na dotaz "kdy vyměnit olej" nebo "jak vyměnit olej". Klíčovými slovy jsou v tomto případě výměna a olej. Dotaz je však postavený pokaždé jinak, klíčová slova skloňuje nebo časuje, proto je pro vás důležité pracovat se všemi tvary dotazu nebo fráze, které váš web opravdu zodpoví. Pokud na některou kombinaci klíčových slov odpověď na stránce nemáte, neumístíte se na zajímavé pozici v SERP (Search Engine Results Page), čili na stránce výsledků vyhledávání.

Důležité pojmy: klíčové slovo, SERP

 

Další možnosti vyhledávání

Kromě textového obsahu vyhledávače umožňují vyhledávání v konkrétních oblastech výsledků. Například Google nabízí:

  • Vše - tedy v SERP naleznete texty, obrázky, videa a příípadně třeba dopravní spojení nebo počasí v regionu
  • Obrázky - Můžete hledat obrázek, který obsahuje klíčové slovo, nebo místo dotazu vložit svůj obrázek a získat jeho zdroj nebo podobné obrázky
  • Videa - Můžete vyhledávat ve videích, v tomto případě z YouTube
  • Zprávy - Umožní vyhledávat ve zprávách zpravodajských serverů
  • Nákupy - Slouží k vyhledávání v produktech, které si můžete rovnou zakoupit
  • Mapy - Přepne vyhledávání na hledání lokality v Google Maps
  • Knihy - Vyhledává v obsahu elektronických knih Google
  • Lety - Umožňuje vyhledávání letových spojení
  • Finance - Dodnes jsem nepřišel na funkci :-)

Nejčastěji lidé používají záložku "Vše", která v SERP ukáže mix výsledků a uspokojí většinu uživatelů. Nejčastějším hledaným výsledkem je pak text. Druhé nejpopulárnější vyhledávání je v obrázcích. Díky vysoké úrovni SEO konzultantů dnes každý slušný prodejce optimalizuje pro vyhledávání i obrázky, takže můžete pohodlně vyhledávat například "šedá pohovka 235 cm" a rovnou si vybrat z celé nabídky.

 

Pokud máte dotaz nebo námět pro zlepšení tohoto článku, napište mi.

 

Zpět na SEO návody