Nechte si raději starý web
Kontaktoval mě zákazník, potřeboval vyřešit přechodnou podobu svého webu. Dáme tam statickou fotku a text o výstavbě nového webu do doby, než dá dohromady podklady pro nový web. Super, přesně pro tyhle účely je tu 7divs. A přece jsme se nedohodli. Proč?
Protože po mě chtěl marketingovou sebevraždu. A na to nepotřebujete webdesignéra, to zvládnete v pohodě i sami. Představa klienta byla, že se nahodí místo starého webu pouze statická fotka s proklikem na mail. To se dá zvládnout za pár minut, ale to jsem odmítl.
Co s sebou nese váš starý web
Každý web má nějakou strukturu URL adres, které jsou rozeseté všude možně. Něco si pamatuje Google, něco mají lidé v mailech. Některé odkazy vedou z diskuzních fór, soukromých zpráv a mailů. A tohle všechno nelze jentak ustřihnout. Tedy lze, ale dosáhnete negativního efektu.
Původní web neměl HTTPS, nefungoval na mobilech, ale kromě kostrbatého obsahu nefungoval nijak špatně. V momentě, kdy nahodíme nový web, je snad už běžné, že bude HTTPS mít. To znamená jediné - bude potřeba přesměrování 301. A to přesměrování bude potřeba také ze všech starých stránek, ne jen z homepage.
Každá stránka starého webu navíc může mít potenciál nových návštěv, které bez přesměrování skončí na erroru 404, čili stránka neexistuje. Odhalit navíc takové kanály je celkem pěkný kus práce. Člověk nebude zkoumat důvody chyby 404, čili proč a jak, prostě nic neuvidí a půjde pryč. A stejně tak to udělají roboti.
Proč je požadavek nesmysl
"Stránka ve výstavbě" je skvělá hláška, která na nikoho dnes nijak nezafunguje. K čemu je to dobré? Očekáváte, že si lidé udělají do deníčku poznámku "zkusit tu url příště"? To neudělá nikdo. Navíc pokud to tam má viset 2 měsíce, kolik to přinese zakázek? Moc ne, protože z takového webu se nikdo nic nedozví.
Web bez obsahu je lepší nemít. Starý web, který fungoval třeba 10 let, za 2 měsíce provozu navíc nikomu neublíží. Do doby, než vznikne nový web uteče mnoho vody. Web se totiž nepeče 3 hodiny jako husa (autorem této hlášky je Otto Bohuš).
A co se bude dít, respektive co by se dělo? Mnoho lidí uvidí hlášku "stránka neexistuje", takže všechny backlinky přijdou vniveč. Google uvidí, že na stránce není obsah, takže historické umístění v SERP spadne. A pak přijde někdo s novým webem, bude lovit historické URL a horko těžko to bude dávat dohromady.
Klientovi paradoxně nejvíc vadilo, že je text v rámečku. A proto se rozhodl pohřbít projekt. Tomu říkám pádná argumentace!
Naštěstí jsme se včas rozloučili.