Jak psát popisy kategorií na e-shopu
Cílem tohoto článku je vysvětlit, jak správně napsat popis kategorie e-shopu, aby text byl přínosný pro uživatele a pro vyhledávače a napomáhal SEO. Popis kategorie je textový obsah, který může obsahovat interní odkazy na příbuzné kategorie nebo vybrané produkty.
Z praxe vím, že potřeba textů pro SEO je špatné zadání. Texty pro SEO samozřejmě potřebujeme, zadání však musí vypadat jinak. Úlohou popisu kategorie na e-shopu je oslovit a zaujmout lidi v různých nákupních fázích zákazníka a různých scénářích jejich chování. Google pak tyto texty "čte" a vyhodnocuje jejich relevanci a přínos pro uživatele.
Samozřejmě jeden ze scénářů je ten, že zákazník hledá přesně to, co nabízíte, přesně tak, jak to nabízíte. Ale to může být jen 5-10 % úlohy textu. Zbývající scénáře musí text pokrýt také. To znamená, že musí přesvědčit i váhajícího zákazníka, nebo zákazníka konkurence. Těch scénářů je logicky daleko více, proto je vhodné provést uživatelský výzkum, stanovit persony a scénáře.
See, think, do, care
Zkráceně STDC je asi lekce marketingu 101 (to jest ta úplně první). Jedná se o nákupní fáze zákazníka. Minimálně s těmi byste měli počítat, pokud nějaký "SEO text" chcete tvořit. Pojďme nyní zapomenout, že ty texty tvoříme pro SEO. Nákupní fáze jsou tedy čtyři:
See – Lidé v této fázi mou značku, produkt nebo službu ještě vůbec neznají. Můžeme tedy uspět se zbožím pro impulzivní nákup.
Think – Lidé mou značku, produkt nebo službu znají, porovnávají ji s konkurencí a přemýšlí nad výhodami, cenami, recenzemi atp.
Do – Zde chce informované (kvalifikované) publikum v daném okamžiku provést konverzi, například nakoupit.
Care – V této fázi oslovujeme stávající zákazníky.
Scénářů a person můžete mít daleko více. Ostatně platí, že čím lepší podklady z analýzy k psaní textu dostaneme, tím více námětů pro obsah získáme. Takže není důvod se děsit, že je to složité, berte to jako pozitivní fakt, že máte o čem psát. Možná vám to teď přijde postavené na hlavu, ale co chcete psát zajímavého o obyčejném dřevěném stole? Takhle asi nic moc. Pokud však víme, že někdo jej vybírá podle barvy, jiný podle tvaru a někdo dokonce má konkrétní požadavek na konstrukci, najednou víte, že nemusíte psát jenom to, že stůl má 4 nohy.
Co obsahuje kategorie zboží na e-shopu
Technicky se jedná o obsahovou stránku, kde je (často však vidím, že není) nějaký text, dále výpis zboží a stránkování. Nalezneme zde odkazy na podkategorie a třeba výhody prodejce, které má proti konkurenci. To nejdůležitější na té stránce je však hlavně to zboží.
Když chceme doplnit kategorii o text, musí k tomu vést nějaký důvod:
1) Zákazník nedovede tuto kategorii odlišit od jiné - funkce navigační
2) Zákazník neví, jak se ve zboží orientovat a podle čeho si vybrat - funkce návodu
3) Zboží má významnou konkurenční výhodu, která není na první pohled zřejmá - funkce prodejní
Nejčastější případy zbytečného textu:
1) Text obsahuje evidentní a obecně známé informace, třeba že boty se nosí na nohách
2) V návodech dáváte zbytečné rady, třeba že k bílé posteli se hodí bílý noční stolek
3) Uvádíte něco, co je patrné při pohledu na zboží, třeba že máte mnoho druhů
4) Oháníte se kvalitou a špičkovým servisem, ale neuvedete nic konkrétního
Má smysl psát text ještě pod výpis zboží?
Když se snažím optimalizovat stránku třeba pro Seznam, velice nesprávně říkám, že každý text se hodí. Pokud však tuto funkci chceme používat správně, je potřeba uvědomit si základní fakta. Ten text uživatel objeví až poté, co si prohlédl první stránku zboží. Dojel až na ten text, protože si nic ze zboží nevybral. Pokud mu není zboží jasné, bude text pravděpodobně číst. Pokud mu to jasné je, půjde rovnou na druhou stránku pomocí stránkování.
V horním popisu kategorie použijte to nejsilnější co máte. Benefity pro zákazníka, konkurenční výhody produktů. V dolním popisu kategorie pak můžete zboží rozebrat do detailu, včetně metodiky o tom, jak správně vybrat a podle čeho. Není na škodu z horního textu na ten spodní odkázat. Tím vyřešíte situaci, kdy celý text nemá smysl ukazovat každému, ale jeho pokračování je stále potřeba pro některé zákazníky. Pokud máte šikovného textaře, může se stát, že si celý text přijde přečíst daleko více lidí, už jen třeba kvůli příjemnému stylu psaní. A proto je ideální situace, když se kromě zábavného čtení dozvíme vše potřebné.